DATA

16 czerwca 2021

 29 czerwca 2021

PROWADZĄCY

Specjalista ds. legislacji z MRPiPS

CENA

378 zł

TEMATYKA

Obecna praca zdalna oraz telepraca:  

  • definicja telepracy i telepracownika,
  • zasady wprowadzania i wykonywania pracy w formie telepracy (odwołanie telepracy),
  • obowiązki pracodawcy i pracownika w czasie świadczenia pracy w formie telepracy,
  • kontrola wykonywania pracy przez telepracownika,
  • obowiązki związane z bhp przy telepracy,
  • obecna praca zdalna na podstawie ustawy Covidowej – różnice z telepracą,
  • przesłanki polecenia pracy zdalnej oraz sposoby potwierdzania rozpoczęcia pracy zdalnej,
  • czy pracownik może wnosić o pracę zdalną,
  • odwołanie pracy zdalnej,
  • zasady wykonywana pracy zdalnej (zapewnienie narzędzi i materiałów do pracy zdalnej),
  • wątpliwości dotyczące zwrotu dodatkowych kosztów ponoszonych przez pracownika przy pracy zdalnej,
  • ewidencja wykonywanych czynności w pracy zdalnej – prawo czy obowiązek,
  • zasady bhp przy pracy zdalnej – wytyczne CIOP,
  • ochrona danych osobowych w trakcie pracy zdalnej – wytyczne UODO,

Projekt nowelizacji Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej:

  • nowa definicja pracy zdalnej,
  • uzgadnianie wykonywania pracy zdalnej w zakładzie pracy (treść zakładowego porozumienia),
  • zasady ustalania pracy zdalnej z pracodawcą (fakultatywny oraz obligatoryjny wniosek pracownika o wykonywanie pracy zdalnej),
  • możliwość polecania pracy zdalnej przez pracodawcę (zasady i przesłanki),
  • obowiązek informacyjny pracodawcy przy wykonywaniu pracy zdalnej,
  • wiążący wniosek stron o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej,
  • ochrona pracownika – zakaz wypowiedzenia umowy o pracę,
  • obowiązki pracodawcy przy wykonywaniu pracy zdalnej (m.in. dostarczenia narzędzi; pokrycia kosztów związanych z pracą zdalną),
  • zasady wykonywania pracy zdalnej przez pracownika z użyciem prywatnego sprzętu,
  • zasady ochrony danych osobowych przy wykonywaniu pracy zdalnej,
  • ustalanie zasad dotyczących kontroli pracownika w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • zakaz dyskryminacji pracownika wykonującego pracę zdalną,
  • prawa pracownika wykonującego pracę zdalną,
  • określenie zasad bhp przy wykonywaniu pracy zdalnej,
  • przekazywanie wniosków w postaci papierowej lub elektronicznej w przypadku wykonywania pracy zdalnej,
  • „okazjonalna” praca zdalna (szczególne zasady wykonywania pracy zdalnej częściowej),
  • przepisy przejściowe – możliwość wykonywania telepracy jedynie przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy,
  • data wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy (uzależniona od okresu epidemii).

Dokumentacja pracownicza – wyzwania związane z rozpowszechnieniem pracy zdalnej:  

  • okres przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej – 4 części akt osobowych,
  • kontynuowanie poprzedniej dokumentacji pracowniczej w przypadku ponownego zatrudnienia pracownika,
  • obowiązki informacyjne pracodawcy związane z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy,
  • możliwość tematycznego gromadzenia dokumentów,
  • rozszerzona dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy,
  • ewidencja czasu pracy a ewidencja wykonywanych czynności (co zawierają),
  • szczególne wymagania dotyczące prowadzenia i przechowywania dokumentacji papierowej lub elektronicznej (odpowiednia temperatura i wilgotność),
  • czy ewidencję wykonywanych czynności sporządzanej w ramach pracy zdalnej można przechowywać w tym samym miejscu co ewidencję czasu pracy,
  • dokumentacja gromadzona w związku z badaniami profilaktycznymi.

Elektronizacja dokumentacji pracowniczej – szczególne znaczenie przy pracy zdalnej:

  • zmiana postaci dokumentacji pracowniczej (definicja) oraz obowiązki informacyjne pracodawcy z tym związane,
  • zniszczenie dokumentacji pracowniczej, w przypadku nieodebrania poprzedniej postaci (prawo czy obowiązek pracodawcy),
  • wątpliwości związane z prowadzeniem dokumentacji w różnych postaciach jednocześnie (opinie PIP i MRPiPS),
  • outsourcing usług związany ze zmianą postaci dokumentacji pracowniczej (czy pracodawca może zlecić to firmie zewnętrznej),
  • dokumenty przekazywane przez pracownika, które mogą być obecnie dostarczane elektronicznie i które wymagają potwierdzenia na piśmie,
  • zmiana zasad przekazywania niektórych wniosków w przypadku pracownika pracującego zdalnie.

Wydawanie dokumentacji pracowniczej oraz kopii tej dokumentacji (lub jej części) osobom uprawnionym:

  • sposób doręczania osobom uprawnionym informacji/zawiadomienia o możliwości odbioru dokumentacji oraz sposób jej odbioru przez osoby uprawnione,
  • wydawanie kopii dokumentacji pracowniczej na wniosek uprawnionej osoby (co zrobić, jeśli pracownik wielokrotnie występuje o tą samą kopię).

Indywidualne konsultacje, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Miejsce szkolenia: szkolenie w formule online na platformie clickmeeting.

Szkolenie prowadzone jest w godzinach 10:00 – 15:00.

Cena szkolenia obejmuje:

  • uczestnictwo w szkoleniu,
  • autorskie materiały szkoleniowe wysyłane w dniu szkolenia w formacie pdf,
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu wysyłany pocztą.

Kilka dni przed rozpoczęciem szkolenia wyślemy do Państwa indywidualny link do zajęć.